Case markilux

 

Achtergrondinformatie over markilux

markilux, een premium zonweringmerk en familiebedrijf uit Duitsland, sleepte een indrukwekkend aantal awards in de wacht. Zo werd het bedrijf bijvoorbeeld bekroond met de prestigieuze German Brand Award als het beste Duitse merk van 2017. Daarnaast werd markilux uitgeroepen tot het meest innovatieve merk bij zowel de Plus X als de R+T Awards. En alsof dat niet genoeg is, wonnen verschillende producten van markilux ook nog eens de felbegeerde Red Dot Design Award. 

Deze onderscheidingen bevestigen hun status als absolute koploper in de branche. 

markilux werkt samen met wederverkopers en is actief op internationaal niveau, zowel op de B2B- als B2C-markten. 

Doel/uitdaging

In 2016 stonden ze voor een gedurfde uitdaging: hoe organiseer je de marketingactiviteiten op internationaal niveau? De grootste hobbel was om per land een strategie te bedenken met betrekking tot wederverkopers, procesinrichting en consistentie in het merkbeleid. Bovendien was markilux buiten Duitsland minder bekend. Het doel was om markilux als hét toonaangevende merk voor premium zonwering te positioneren bij wederverkopers, de B2B-doelgroep en eindconsumenten in verschillende landen. En dat allemaal op een strategische en gestructureerde manier. 

Aanpak

In het eerste jaar ontwikkelden we een plan van aanpak om de marketing van markilux internationaal te organiseren. Vervolgens herstructureerden we alle kanalen, tools en accounts op een procesmatige manier, met als doel ze gerichter en efficiënter te beheren en te optimaliseren.

Waarom koos markilux voor SynerFlow?

markilux stond voor vele internationale marketinguitdagingen, zoals: 

  • Hoe maken we van de internationale marketingactiviteiten een gestroomlijnd proces?
  • Hoe activeren we onze internationale wederverkopers als ambassadeurs, waarbij we elkaar versterken? 
  • Hoe gaan we om met de verschillende culturen?

Helaas vonden zij geen enkel marketingbureau die hier op een strategische manier mee kon omgaan. Totdat ze ons vonden:

    “Synerflow was tijdens onze zoektocht het enige bureau die veel ervaring heeft met internationale familiebedrijven met een lange termijn focus op de vraagstukken die we hadden. Daarnaast waren zij de enige die op een zo procesmatige manier onze internationale marketingactiviteiten konden organiseren, waarbij er synergie wordt gecreëerd binnen de verschillende landen o.a. Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Denemarken en Zweden.”

    Resultaat 

    In het begin lag onze focus op het bouwen van de fundering voor de marketingactiviteiten. Ook organiseerden we de juiste processen voor internationale marketing in meerdere landen. Dit zorgde voor een aanzienlijke tijdsbesparing, omdat de internationale marketingactiviteiten heel efficiënt waren georganiseerd. 

    Daarnaast gaven we markilux advies over 2 belangrijke zaken:

    1. hoe ze samen met hun wederverkopers het merk markilux optimaal konden opbouwen;
    2. hoe je het beste omgaat met de verschillende culturen. 

    Dit leidde tot een behoorlijke stijging van de naamsbekendheid (gemiddeld 350%) en een indrukwekkende omzetgroei in de diverse landen (gemiddeld 220%).