Het bereiken en beïnvloeden van architecten met marketing

Architecten is een bijzondere doelgroep om mee te werken. Ze zijn namelijk beïnvloeders en geen beslissers terwijl ze wel een hele grote stempel op het proces drukken met de selectie keuzeselectiekeuze qua producten. Wanneer je als merk bent voorgeschreven/ ingetekend is de kans ook groot dat je daadwerkelijk wordt gekozen om het product te leveren mits het volgens plan loopt uiteraard.

De architect laat zich graag inspireren maar wilt zeker niet aan verkocht worden

Architecten zijn onafhankelijk en willen dat ook zo uitstralen richting potentiële leveranciers. Ze willen dan ook absoluut niet het gevoel hebben dat er iets aan hun wordt verkocht. Wel staan architecten ervoor open voor educatie en inspiratie als het hem of haar verder helpt met z’n vak en eventuele project. Een (digitale) relatie met een architect bouwen is dan ook een vak apart. De architect wilt de beste keuze voor zijn of haar project, maar tegelijkertijd ook het gemak om het voor te schrijven en dat op een onafhankelijke manier.

Nadat je product is voorgeschreven is het de kunst om de rest van DMU ook te beïnvloeden.

Yes je product is door de architect ingeschreven! Dat is helaas pas het begint soms kan een bouwproject daarna 2 jaar duren voordat er daadwerkelijk gebouwd wordt en je product van toepassing komt. Daarnaast heeft de architect jouw product weliswaar ingeschreven, maar is hij/zij uiteindelijk niet de persoon die het daadwerkelijk aankoopt. Daarnaast is het zo dat de architect je product inschrijft met “dit product of vergelijkbaar” en kunnen de rest van de DMU (decision making unit) een barrière vormen. Alvorens het product daadwerkelijk wordt aangekocht met ieder een eigen belang tijdens de aankoop. De aannemer wilt namelijk vaak op de laagste prijs inkopen zodat zijn/haar marge hoog blijft. Terwijl de gebouweigenaar of facility manager naar het TCO (total cost of ownership) op de lange termijn kijkt zoals de gebruiksduur en het onderhoud van een product/oplossing. Naast de architect is het daarom ook van belang om met je marketingactiviteiten ook de rest van de DMU leden bereiken met de juiste communicatie die inspelen op de verschillende behoeftes van de verschillende DMU leden. Gelukkig heeft Synerflow veel ervaring met het bereiken en beïnvloeden van complexe DMU’s met een lange aankoop duur.

Hoe prikkel je architecten met je merk en je producten?

Een architect is een generalist en weet over de verschillende producten en mogelijkheden van alles wat, maar vrijwel niets in de diepte. Daarnaast is het zo dat hij met heel veel verschillende producten bezig is in z’n vak en ziet hij/zij niet alle producten als even belangrijk. Waardoor het soms een grote uitdaging is om ervoor te zorgen dat jouw product en het belang daarvan wordt gezien en ervaren door de architect. Wij zeggen dan ook vaak het volgende:

“Voor jou als merk staan je producten als centraal, maar voor de architect is het vaak een klein onderdeel binnen z’n vakgebied”

Goed om te weten is dat Synerflow al meer dan 10 jaar ervaring heeft met het bereiken en beïnvloeden van architecten. We weten  wat er nodig om ervoor te zorgen dat je de aandacht krijgt van architecten. We zijn zelfs in staat geweest om de aandacht te trekken van gerenommeerde architectenbureaus nationaal en internationaal o.a. MVRDV en Foster & Partners. 

Wil je sparren over het bereiken van architecten met online marketing?

Plan een vrijblijvend adviesgesprek met ons in!