Case Europort Rotterdam Ahoy

Achtergrondinformatie over Europort Rotterdam Ahoy

Om de 2 jaar wordt Rotterdam Ahoy omgetoverd tot Europort: dé internationale vakbeurs voor de maritieme sector. Deze enorm populaire beurs staat bekend als een belangrijk ontmoetingspunt voor professionals binnen deze branche. Mensen van over de hele wereld komen hiernaartoe om de nieuwste maritieme ontwikkelingen te ontdekken. Bovendien biedt Europort een geweldige gelegenheid om vakgenoten te ontmoeten en om zaken te doen. 

Doel/uitdaging

Het doel was om meer bezoekers naar Europort te trekken via een pakkende online advertentiecampagne. Rotterdam Ahoy verzorgt altijd zelf de marketing hiervoor, maar: de maritieme sector is een héél specifieke doelgroep. Om deze mensen effectief te bereiken, moet je eigenlijk volledig op de hoogte zijn van de zeewereld.

Bovendien heeft Europort een behoorlijk internationaal karakter. Maar Rotterdam Ahoy richtte zich voornamelijk op de Nederlandse markt. Hierdoor ontbrak het hen aan de nodige ervaring met internationale advertentiecampagnes.

Om die reden besloot Rotterdam Ahoy op zoek te gaan naar specialisten op het gebied van maritiem én internationale B2B-marketing. Met als doel de online advertentiecampagne aan hen uit te besteden.

Aanpak 

We achterhaalden welke landen het meest succesvol zouden bijdragen aan het doel. Rekening houdend met het beschikbare budget. Om daarna per land uit te zoeken welke:

  • doelgroepen relevant zijn;
  • kanalen je het beste inzet;
  • communicatie het meest effectief is;
  • maritieme thema’s het belangrijkst zijn;

Om de antwoorden hierop te vinden, voerden we eerst een grondig vooronderzoek uit. Op basis van deze resultaten ontwikkelden we unieke online marketingstrategieën voor 7 landen in totaal. Dit deden we in samenwerking met The Maritime Marketeer. Daarna lanceerden we per land een specifieke online advertentiecampagne, waarbij elk land een eigen budget kreeg toegewezen.

Waarom koos Rotterdam Ahoy voor SynerFlow?

“We zochten eerst een specialist op het gebied van maritiem. Die was snel gevonden: het was Jan-Hein Reeringh, ook wel bekend als ‘The Maritime Marketeer’. Hij haalde SynerFlow erbij, omdat zij niet alleen veel ervaring hebben met internationale online advertenties, maar ook met de B2B-markt. En dit was achteraf een heel goede keuze:

SynerFlow is namelijk een heel betrouwbare partner gebleken tijdens de Europort-campagne. Ze zijn open en eerlijk over mogelijke risico’s en handelen proactief bij eventuele problemen. 

Bovendien heeft Europort een kortlopende campagne. Daarom is het belangrijk om snel te handelen bij wijzigingen of optimalisaties, anders mis je de spreekwoordelijke boot. SynerFlow speelde hier altijd razendsnel op in, waardoor we nooit kansen misten. 

Verder waren ze gemakkelijk bereikbaar als er iets was. Ook viel het duidelijk op dat ze echt veel kennis hebben van online advertising. Dus je kunt erop vertrouwen dat het goed gebeurt.”

Resultaat

Tot voor kort lanceerde Europort dezelfde campagne in elk land. Vanaf 2023 kreeg elk land een unieke campagne. Daardoor was niet alleen de zichtbaarheid van Europort flink toegenomen, maar ook het internationale websiteverkeer.

Daarnaast speelden onze campagnes een grote rol in het succes van de laatste Europort-editie: het aantal internationale bezoekers was met maar liefst 9% gestegen ten opzichte van de eerdere edities (coronatijd niet meegeteld).

En door het grondige vooronderzoek, zorgden we bovendien voor een duurzame advertentiestrategie. Zo kan Rotterdam Ahoy deze strategie opnieuw gebruiken voor hun volgende Europort-campagnes.