Wederverkopers hebben vaak andere belangen dan jouw merk.

Verkopen via het wederverkopers kanaal is een lastige tak van sport. Je hebt namelijk nauwelijks contact met de eindconsument en om deze reden moet je vaak vertrouwen op de informatie en data die de wederverkopers geven. Deze informatie is geregeld verschillend dan wanneer je het aan de eindconsument vraagt. Wanneer je met wederverkopers werkt, herken je je waarschijnlijk in de volgende uitspraken van hun: je merk is niet bekend genoeg, we krijgen te weinig leads en directe verkopen vanuit je merk, we hebben meer budget nodig voor de marketing. Je producten vindt de consumenten vaak te duur. Dit komt omdat de wederverkopers nu eenmaal andere belangen hebben dan je merk. Voor hen is omzet nu eenmaal een van de belangrijkste speerpunten en willen zij producten en diensten verkopen die het beste verkoopt met de hoogste marges. Hun eigen merk en organisatie promoten is nu eenmaal belangrijker voor de wederverkopers wat bij hun op nummer 1 staat en met een beetje geluk staan jullie merk promoten op nummer 2. Wat vaak ook niet het geval is. Terwijl jouw belang als merk is om zoveel mogelijk door de wederverkopers aanbevolen te worden.

Tip: investeer met wederverkopers in marketing

Vaak wanneer je budget beschikbaar stelt aan de wederverkopers voor marketing gaat deze voor het grootste deel naar het promoten van hun eigen organisatie. Uit ervaring en vele cases die we hebben is het verstandig om wanneer wederverkopers om marketingondersteuning en/of budget vragen deze gezamenlijk te organiseren in de vorm van een marketingcampagne vanuit je merk georganiseerd. Wat altijd tot betere resultaten en een hogere naamsbekendheid voor je merk realiseert.

#WEDERVERKOPERGOALS

  • Wederverkopers als loyale ambassadeurs

    Betreft de wederverkopers is je doel als merk om programma’s te introduceren die de wederverkopers nurturen tot loyale ambassadeurs. Waarbij je het liefst wilt dat ze alleen nog maar jullie merk willen aanbevelen en verkopen i.p.v. die van de concurrenten en eventuele substituten. Een loyale wederverkoper als merkambassadeur is nu eenmaal meer waard dan 10 wederverkopers die niet nauwelijks betrokken zijn met je merk. Daarnaast is het zo dat een loyale ambassadeurs je merkverhaal en filosofie veel beter kunnen overbrengen aan de eindconsument. De kunst is om het hart van je wederverkopers te raken zodat zij deze kunnen doorvertalen naar de eindconsument.

  • De consument die alleen nog maar jouw merk prefereert wanneer deze naar de wederverkoper gaat.

    Yes, je hebt nu talloze loyale merkambassadeurs als wederverkopers. Dan is ook nog eens de kunst om de eindconsument warm te maken om naar de wederverkopers te gaan met de voorkeur voor jouw merk en deze daadwerkelijk koopt. Uiteraard speelt de wederverkoper een grote rol in de daadwerkelijke aankoopfase van je product of dienst. Maar het is een kunst op zich om vraag te creëren vanuit de markt zonder dat je direct aan de eindconsument verkoopt. Je hebt eenmaal niet de aankoopdata tot je beschikking waardoor je de marketingactiviteiten op een andere manier moet organiseren.

  • De verschillende touchpoints goed inzichtelijk hebben zorgen ervoor dat je in control bent als merk

    We hebben als experts binnen B2C via wederverkopers talloze cases en een schat aan ervaring hoe je zowel de wederverkopers als merkambassadeur krijgt als de consument fan van je merk wordt. Dat is de ultieme harmonieuze huwelijk binnen B2C via wederverkopers. Uiteindelijk wil je door slimmigheid en de touchpoints van de hele klantreis zichtbaar hebben zodat je de juiste keuzes kunt maken om de ultieme harmonie tussen merk, wederverkoper en eindconsument voor elkaar te krijgen. Op deze manier haal je maximaal rendement uit je marketingbudget en is iedereen blij.

Wil je over jouw online marketing strategie sparren?

Plan een vrijblijvend adviesgesprek met ons in!