Complexe B2B DMU’s (decision making units)
B2B trajecten zijn lange trajecten
B2B trajecten kunnen in vele gevallen lang duren en variëren van een half jaar tot zo’n 2 jaar. Afhankelijk van hoe ingewikkeld het is om een product of dienst in te kopen met daarboven op hoeveel personen betrokken is bij de aankoop hiervan. Een pen inkopen is uiteraard heel wat anders dan Datacenter diensten wat een enorme impact op de organisatie heeft.
2 manieren van B2B marketing bedrijven
Uit meer dan 15 jaar ervaring, B2B onderzoeken, het werken met talloze B2B bedrijven en het schrijven van het B2B hoofdstuk van het Marketingfacts jaarboek zijn er eigenlijk maar 2 manieren waarom een B2B prospect bij je merk terechtkomt:
ASS (Aware, Seeks Solution)
Binnen Synerflow noemen we het ook wel de ASS (Aware, Seeks Solution) dit type leads stapt aan het einde de funnel in. Letterlijk de kont van de funnel.
Deze groep beslaat zo’n 10% van de markt. Het gaat om bedrijven die zich bewust zijn van een probleem dat snel opgelost moet worden. Bijvoorbeeld: een machine bij een productiebedrijf heeft een storing waardoor de productie stil ligt. Deze downtime kost een bedrijf veel geld. De nood is dan ook hoog om een oplossing te vinden. Er is bewustzijn over het probleem en een directe behoefte die moet worden vervuld. In zo’n situatie is een pull-marketing-strategie het beste. Het productiebedrijf gaat namelijk zelf op zoek naar een oplossing voor het probleem. In zo’n situatie zorgen we ervoor dat de DMU jouw oplossing goed vindbaar is en de voorkeur geniet ten op zichtte van.
NAPS (Not Aware of Problem or Solution)
Binnen Synerflow noemen we deze groep ook wel de NAPS (Not Aware of Problem or Solution) dit type leads zit nog niet in de funnel, zij zijn nog aan het slapen.
Een bedrijf dat (nog) niet weet dat het een probleem heeft en zich ook niet bewust is van een oplossing. Deze groep bestaat uit zo’n 60% van de markt en biedt de grootste kans voor de meeste B2B merken. Het voordeel van dit deel van de markt is dat concurrenten er meestal niet actief op focussen. We zien zelf zelden dat B2B bedrijven zich hierop focussen. Bij de Naps draait het daadwerkelijk om demand generationgenaration ook wel vraag creatie, waarbij er een behoefte ontwikkeld wordt bij de doelgroep/verschillende DMU-leden binnen B2B aankopen. Een belangrijk kenmerk is dat deze nog niet wisten dat ze een probleem hebben en/of iets beter kan. Het voordeel van deze aanpak is dat je al in het beginstadium van de customer journey al top of mind bent bij de doelgroep waar de concurrentie nog laag is.
Wil je sparren over B2B-marketing met complexe DMU’s?
Plan een vrijblijvend adviesgesprek met ons in!