De Buyer Persona is de strontvlieg van de marketingconcepten

Iedere B2B marketeer kent het wel, de ‘buyer persona’. Vanuit verschillende hoeken in B2B marketing land duiken ze op als strontvliegen rond een verse hondendrol op een warme zomerdag. Wees eens eerlijk: wie heeft er wel eens een succesvolle marketingcampagne gedraaid waaruit bleek dat de bedachte buyer persona echt bestaat? In dit artikel ontleden we samen deze strontvlieg en laat ik je zien wat wel en niet nuttig is aan de profilering van doelgroepen.

Lees dit artikel verder op Marketingfacts:
https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-buyer-persona-is-de-strontvlieg-van-de-marketingconcepten/

Hou je merk springlevend (en onvergetelijk)

Onderzoek wijst uit dat een jaar zonder advertenties je verkoopresultaat met bijna 50 procent kan verminderen. En dat is jammer, want het herstellen van een vervaagde merkherinnering kost aanzienlijk meer geld dan het onderhouden ervan. Om geheugencorrosie te bestrijden, richt je je op recency in plaats van frequency.

Lees het complete artikel verder op Marketingfacts:

Hou je merk springlevend (en onvergetelijk)

 

Account Based Marketing: Winnende strategie voor B2B-bedrijven

Account Based Marketing (ABM) is een doelgerichte en strategische marketingbenadering om je belangrijkste prospects te identificeren, aan te trekken én te converteren. ABM richt zich op individuele accounts en hun specifieke behoeften. Hierdoor is het een zeer effectieve methode voor het genereren van leads en sales.

Lees dit artikel verder op Marketingfacts:
https://www.marketingfacts.nl/berichten/account-based-marketing-winnende-strategie-voor-b2b-bedrijven/

Marketing en Finance alignment

Ben je als B2B marketeer een eind op weg met de alignment tussen marketing en sales? Dat zou mooi zijn, want het is tijd om een volgende verbinding te leggen. De afgelopen 10 jaar kon je als B2B-marketeer niet om de alignment tussen marketing en sales heen en dit was of is (hopelijk) één van je belangrijkste focuspunten. Dat is maar goed ook, want uit allerlei onderzoek naar marketing-en-sales-alignment blijkt dat die focus tot hogere omzet, orderwaarde en ‘offerte win’-ratio leidt.

Lees dit artikel verder op Marketingfacts:
https://www.marketingfacts.nl/berichten/marketing-en-finance-alignment/

Lone Wolf B2B marketeer – Gebruik je data als goudmijn

Tijdens de afgelopen B2B Exchange bij AFAS in Leusden stond ik tijdens de ronde-tafel-sessies binnen B2B bij het onderwerp data science. Tijdens de sessie werden er allerlei mooie systemen benoemd die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zoals Marketing automation, CI en CDP (Customer Data Platform). Als kers op de taart hebben m’n tafelgenoten ook nog eens een team aan data scientists tot onze beschikking.

Lees het complete artikel verder op Marketingfacts
https://www.marketingfacts.nl/berichten/lone-wolf-b2b-marketeer-gebruik-je-data-als-goudmijn/

Waarom Sales geen F*** om jouw leads geeft

Als B2B marketeer herken je je ongetwijfeld in de volgende situatie: Yes we hebben leads gegenereerd die door sales kunnen worden opgevolgd! Binnen de marketingafdeling is iedereen blij en superenthousiast dat er leads worden gegenereerd. Bovendien komen de leads ook nog eens binnen via de marketingcampagnes en zijn ze op jullie eigen website gegenereerd. Vervolgens stuur je de leads direct door naar je collega bij Sales. Wat blijkt: hij reageert er lauwtjes op…Toch blijf je enthousiast. Lees dit blog verder op Marketingfacts.

Marketing heeft momentum en B2B marketeers spelen een glansrol

Wanneer je denkt aan de geschiedenis van marketing, komen er waarschijnlijk vooral B2C merken en campagnes voorbij in je gedachten. Marketeers die voorbeelden geven, hebben het vaak graag over merken die bij iedereen tot de verbeelding spreken, zoals Nike, Heineken, Albert Hein, Picnic, Cool Blue enzovoort. Ze lenen zich tenslotte goed voor storytelling…

Lees dit artikel verder op Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/marketing-momentum-b2b-marketeers-glansrol/

Branding in het B2B-marketingplan van ’23

Wie het hoofdstuk over B2B Marketing in het NIMA Marketingfacts jaarboek heeft gelezen, weet het: uit recent onderzoek blijkt dat een kwart van de B2B-bedrijven gemiddeld minder dan 20% van hun marketingbudget besteedt aan merkbouw (BCG & Google). Als B2B-marketeer weet je wellicht al hoe belangrijk merkbouw is, maar loop je waarschijnlijk ook aan tegen het feit dat het niet zo goed meetbaar is. Als je je wilt onderscheiden van de concurrentie, is het echter een absolute must om er meer mee te doen.

Lone B2B-wolf: kom es uit je hol!

De scherpste tips voor de eenzame B2B-marketeers om hogere output te realiseren (en gelukkiger te worden)

Binnen de wat meer traditionele B2B-organisaties zijn de marketing-verwachtingen vaak niet eens de resultaten, maar de oplevering van verschillende marketingcommunicatieactiviteiten. Die variëren van het up-to-date houden van de website en het schrijven van artikelen tot het ondersteunen van (sales-) activiteiten. We hebben zelfs het ondersteunen van de klantenservice voorbij zien komen! En vaak is er naast tijdgebrek ook nog eens geen partner binnen de organisatie waarmee je over marketinggerelateerde zaken kunt sparren. Dat is geen doen. Tijd voor actie. En een stevig standpunt.

Lees dit blog verder op https://www.marketingfacts.nl/berichten/lone-marketing-wolf-kom-es-uit-je-hol/ 

De mindset van topmarketeers

Wanneer je te veel met de concurrentie bezig bent, zorgt dit ervoor dat je focus verliest op je eigen strategie

Er is aandacht genoeg voor de methoden en theorieën van marketing, maar voor echt succesvol ondernemen is meer nodig dan begrip van de werking. Het vereist een mindset, of beter: een mentaliteit die in dienst staat van je échte doel… Lees dit artikel verder op de website van Marketingfacts,